Aller au contenu principal

Liens d’intérêt

Articles

Osana, H. P., Przednowek, K., Cooperman, A., & Adrien, E. (2017). Encoding effects on first-graders’ use of manipulatives. Journal of Experimental Education, 1-19.

Osana, H. P., Adrien, E., & Duponsel, N. (2017). Effects of instructional guidance and sequencing of manipulatives and written symbols on second graders’ numeration knowledge. Education Sciences, 7(2), 52-74.

Carbonneau, K. J., Marley, S. C. et Selig, J. P. (2013). A meta-analysis of the efficacy of teaching mathematics with concrete manipulatives. Journal of Educational Psychology, 105(2), 380-400. doi: 10.1037/a0031084

Mura, R. (2001). L’Épaisseur d’un décimètre carré. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 1(3), 291-303.Poirier, L. (1999). Réflexions autour du matériel de manipulation. Instantanés mathématiques. (Septembre), 4-12.

Lajoie, C. et Roberta M. (1995). La division par zéro ou le danger d’un trop grand attachement au concret. Instantanés Mathématiques, XXXI(4), 7-15.

Ball, D. L. (1992). Magical hopes: Manipulatives and the reform of math education. American Educator: the professional journal of the American Federation of Teachers, 16(2).

Livres

Fosnot, C. T. & Dolk, M. (2010). Jeunes mathématiciens en action : Construire le sens du nombre, l’addition et la soustraction. Adaptation de Marie-Claude Matteau. Chenelière Éducation: Canada.

Sites web